9 juli 2024

Felle oppositie, maar eerst winnen

Menigeen vond dat fractievoorzitters van kleinere partijen dan GroenLinks/PvdA het beter deden dan Frans Timmermans tijdens de eerste debatten in de Tweede Kamer: Mirjam Bikker (Christen Unie), Henri Bontebal (CDA) en Rob Jetten (D66). Maar we zullen achter Timmermans blijven staan. In Europa stond hij vaak in de verdediging, in ons land staat hij in de aanval, om maar even in voetbaltermen te blijven. Maar liefst 6,3 miljoen mensen keken naar de voetbalwedstrijd Nederland – Turkije. Dat is niet te vergelijken met het aantal mensen dat naar de debatten keek. Timmermans schreef aan alle leden dat hij zijn zorgen uit over de plannen van de regeringspartijen. Zoals het Nederlands elftal de Nederlanders lijkt te verbinden denkt Timmermans dat dit kabinet de verdeeldheid in ons land alleen maar zal vergroten “De PVV levert bewindspersonen die racistische complottheorieën propageren, journalisten, rechters en wetenschappers aanvallen, en moslims en vluchtelingen ontmenselijken en verdacht maken, door te zeggen dat ze parasiteren en ziektes verspreiden.” Onze Kamerleden gaan nu op zomerreces. Timmermans belooft fel oppositie te gaan voeren. Wij gaan ons voorbereiden op de halve finale van het Europees kampioenschap voetbal.