Fakkeldij moet blijven!

Door Henk Penseel op 24 januari 2018

Fietsenmaker Kick Fakkeldij moet blijven!!

Fietsenmakerij Kick Fakkeldij aan het Naardens Stationsplein moet na 45 jaar sluiten tot verdriet van vele treinreizigers die per fiets naar het station komen. De Nederlandse Spoorwegen heeft besloten om in heel Nederland de contracten op te zeggen met alle fietsenmakers die een fietsenstalling naast stations exploiteren. Dus ook Fietspoint Fakkeldij. In de toekomst kan je niet meer je fiets ’s morgens met een lekke band achterlaten en dan aan het eind van de dag weer ophalen met een geplakte band. Het is maar een voorbeeld.

Als ik vorige week vraag aan Fakkeldij waarom er zo weinig fietsen in de etalage staan, zegt hij dat ze gaan verbouwen. Als ik het vanmorgen nog eens vraag, want ik zie niets van een verbouwing, zegt hij dat hij moet stoppen, maar dat hij niet veel kan zeggen. Hij blijkt een zogenoemde vaststellingsovereenkomst te hebben waarin staat dat hij zich moet onthouden van negatieve uitlatingen naar de pers en derden. Doet hij dat wel, dan volgen er boetes. Van mij hoeft hij niets negatiefs te zeggen. Ik vraag hem naar de feiten.

Het begon al in de zomer van 2016 als iemand van de landelijke organisatie Fietspoint met 225 huurlocaties Kick Fakkeldij belt om aan te kondigen dat hij de volgende dag een deurwaardersexploot in de bus krijgt. Daarin staat het eind van zijn contract aangekondigd, dat de ruimte bezemschoon afgeleverd moest worden en de OV-fietsen in goede staat achtergelaten moeten worden.

De reden hiervoor is dat de NS zelf de stallingen gaat exploiteren. In het geval van Fakkeldij zou dit betekenen dat Rataplan (niet te verwarren met Rataplan van Lucky Luck) het personeel zou overnemen. Inmiddels is aan z’n twee medewerkers, die 30 en 15 jaar bij hem in dienst zijn, medegedeeld dat er voor hen een plek is in Hilversum en Amsterdam-Amstel. Want er komt alleen nog maar een automatische stalling en een huurmogelijkheid van OV-fietsen.

Reparaties zullen niet meer uitgevoerd gaan worden op het station. Als PvdA-bestuurder gaat het aan mijn hart dat de NS de schijn wekt het gebruik van fietsen te bevorderen. Als ik Fakkeldij vraag hoeveel fietsen hij dagelijks repareert, antwoordt hij: “Dat is verschillend, maar gisteren toevallig dertig stuks.” De PvdA is voor het bevorderen van openbaar vervoer en het gebruik van de fiets ten opzichte van de auto. Dan moet je het de fietser ook makkelijker maken. Dat doe je niet alleen met een geautomatiseerde fietsenstalling.