Fake news is gewoon nepnieuws

25 april 2021

In je kracht staan, prudent zijn en sensibiliseren zijn termen waar men op straat geen boodschap aan heeft. ’t Is leuk om elke dag zo’n 150 woorden op deze website te zetten, maar wat heeft ’t voor zin?  De mensen die we willen bereiken zien en lezen het niet. “De impact van media en communicatie op individuen, groepen en de samenleving staat centraal in zowel maatschappelijke debatten als onderzoek. Communicatiewetenschap bestudeert de inhoud, toepassingen en gevolgen van media en communicatie. Hoe beïnvloedt internet het leven van jonge mensen? Wat is de rol van de media en communicatie in politieke participatie en burgerschap?”

Dit staat allemaal op de website van de faculteit Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam. Daar komen slimme mensen op af, van wie sommigen gaan afstuderen. Kunnen zij ons helpen om de mensen het verschil te laten zien van nepnieuws in echt nieuws? Overtuigingskracht begint met kennis, die we op een begrijpelijke manier moeten overbrengen.