Excuses

12 maart 2022

Tot slaaf gemaakten dienden als onderpand voor Amsterdamse beleggers. Al die prachtige grachtenpanden in Amsterdam, maar ook in Utrecht en Delft zijn vergaard met stinkend geld. Burgemeesters moeten hun excuus aanbieden voor handelingen van hun voorgangers een paar honderd jaar geleden. En onze ogen gaan maar niet open wat de leidende regeringspartij de afgelopen tien, twintig jaar heeft aangericht. VVD-minister Blok was er in kabinet Rutte II trots op dat hij de eerste minister was die een ministerie liet verdwijnen, dat van Wonen. Hij was ook degene die in het buitenland investeerders aantrok en vertelde dat investeren in ons land lucratief was. En dat is het nog steeds. Daarom zijn die prijzen van koophuizen omhoog geschoten. Het is ‘t overheidsbeleid geweest dat riep ‘je moet het aan de markt over laten, die reguleert zichzelf’. Je ziet wat ervan komt: koopwoningen zijn onbetaalbaar geworden voor de gewone man, die ook geen huurwoning kan krijgen. Moeten we weer een paar honderd jaar wachten voordat wij voor VVD’ers onze excuses gaan aanbieden voor het beleid van regeringen onder Mark Rutte? Help de ogen openen van mensen die dat nog steeds niet zien.