Ethiek in de politiek

16 juni 2021

Als we kijken naar wat er bij het CDA gebeurt, dan is het daar slecht gesteld met de ethiek. En dan te bedenken dat de toenmalige CDA-minister van justitie Dries van Agt het ‘ethisch reveil’ introduceerde bij de behandeling van de abortuswetgeving en later werd het zelfs een verkiezingsleus. Echte ethiek is die van filosoof Peter Singer die in de Volkskrant van gisteren zegt dat je pas een ethisch leven leidt, als je geld overmaakt aan goede doelen, totdat je in dezelfde armoede dreigt verzeild te raken als de mensen die je probeert te helpen. Als voorbeeld noemt hij de tienduizenden dollars die we uitgeven voor het opvoeden en trainen van blindengeleidehonden, terwijl je voor nog geen tien dollar kan voorkomen dat iemand blind wordt door de infectieziekte trachoom.

Je hoeft het een niet te laten om ook het andere te doen. Maar we kunnen wel onze poot stijfhouden als er weer eens wordt beknibbeld op het budget voor ontwikkelingssamenwerking.