2 februari 2024

Eredoctoraat voor Sheila Sitalsing

Begin deze week kreeg journaliste, columniste, schrijfster (dat mag je niet meer zo opschrijven, maar maakt onze taal wel duidelijker) Sheila Sitalsing een eredoctoraat van de Universiteit voor Humanistiek, uitgereikt door hoogleraar Democratie als mensenwerk, Menno Hurenkamp. Hij hield een laudatio, een lofrede. Ze kreeg dit eredoctoraat voor de manier waarop zij het maatschappelijk debat mede vormgeeft. Op haar beurt sprak zij een dankwoord. Daarin haalde uit naar de populisten, onder wie de nieuw Kamervoorzitter Martin Bosma, zonder zijn naam te noemen. “De misschien wel meest vooraanstaande burger in onze democratie, namelijk de voorzitter van het parlement, het allerhoogste orgaan dat we hebben, heeft diezelfde Tweede Kamer een nepparlement genoemd, twijfelt openlijk en luidruchtig aan de onafhankelijkheid van de rechtspraak, is een aanhanger van het Afrikaner nationalisme in Zuid-Afrika, heeft het begrip ‘kopvod’ gemunt voor religieuze hoofdbedekking, en heeft een antisemitische complottheorie over de Joodse Hongaar George Soros helpen verspreiden – dit is geen uitputtende lijst.” Sitalsing vindt “de klassieke taakopvatting van de journalistiek waarheidsvinding ten behoeve van het maatschappelijk belang en van de democratie. Daar hoort bij het controleren van de macht.”