Energietoeslag naar meer inwoners

16 augustus 2022

Al in maart stelde de PvdA vragen aan het college of meer huishoudens in aanmerking konden komen voor een energietoeslag. De gemeente zegde toe dat zij maatwerk zouden leveren. Intussen zijn we een half jaar verder en is er zelfs meer behoefte aan. Dat komt door de alsmaar stijgende prijzen, dat weer veroorzaakt wordt door de inflatie en de hogere energieprijzen. Het levensonderhoud is kortom voor vele gezinnen niet of nauwelijks meer te betalen. Daarom heeft de PvdA, dit keer met GroenLinks, gevraagd of de groep die in aanmerking komt uit te breiden. Eerst waren dit huishoudens die op 120% van het minima zitten, maar de vraag is om dit te verruimen naar 130% (net zoals in vele andere gemeenten, waaronder buurgemeente Hilversum). Burgemeester en wethouders hebben vier weken de tijd om hierop te reageren. Fractievoorzitter van de PvdA Rolien Bekkema, hoopt en verwacht dat daar voor 1 september antwoord op komt. “Dat moet dan wel een positief antwoord zijn natuurlijk’, zegt zij, “want het is echt hard- en broodnodig voor die mensen.”