Eerstelijnszorg is er voor iedereen

7 april 2023

Eind 2019 was er voor het eerst een massale landelijke staking in de zorg en moesten honderden operaties en afspraken worden afgezegd. In maart dit jaar was het weer zover in een groot aantal ziekenhuizen. Afgelopen week ook berichten in de media dat de eerstelijnszorg onder druk staat en dat als je een huisarts aan de telefoon wil hebben, dat je dan een callcenter aan de telefoon krijgt. Twee PvdA’ers staan aan de top van organisaties die over onze gezondheid waken. Ad Melkert, voorzitter van de Nederlandse Zorgverzekeraars en Jet Bussemaker, voorzitter van de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving. Ook laatstgenoemde is er van overtuigd dat marktwerking in de zorg averechts werkt. In vijf jaar tijd is het aantal aanbieders in de wijkverpleging in Den Haag gestegen van 1000 naar 1400. Er zijn in die stad wijken waar meer dan 170 organisaties actief zijn. In Gooise Meren is het niet zo erg, maar begin dit jaar kwam er ook hier nieuwe thuisorganisatie bij, Happy Zorg. De eerstelijnszorg is de basis van ons zorgstelsel, dat 24 uur per dag voor iedereen toegankelijk moet zijn.