Een woning is een thuis

10 december 2021

Gooise Meren is een rijke gemeente. Ooit wilde ex-platenbaas Herman Heinsbroek, die namens de LPF in het kabinet-Balkenende zat als minister van Economische Zaken, z’n brievenbus in Naarden hebben en niet in Huizen. Een adres in Naarden klonk beter. Zijn villa lag precies op de grens van beide gemeentes. Demissionair minister van Financiën Wobke Hoekstra  woont in een twee-onder-een-kap uit 1929 in Bussum. Dit zijn maar twee van de vele rijken in onze gemeente. Maar moeten we trots zijn dat de rijkste 1 procent van Nederland dik 27 procent van al ons vermogen bezit?

In heel het land zijn de woningen gemiddeld 78 procent duurder dan in 2013. Is het een leuk vooruitzicht dat het aantal arme mensen in Nederland tot 2035 met een kwart zal groeien? Als er betaalbare (huur)woningen beschikbaar komen, moeten we voorrang gaan geven aan mensen met essentiële beroepen (uit onderwijs, brandweer, politie, zorg). Woningen zijn er om in te wonen, niet om mee te beleggen. Er is hier een duidelijke taak voor gemeentes en woningcorporaties. De PvdA zegt niet voor niets, dat ‘een woning zoveel meer is dan een stapel stenen; het is een thuis’.