19 maart 2024

Een voorbeeld uit het verleden

Politiek is een kwestie van overtuigen. Men moet je goede intenties geloven. Zo vertelde Hette Zijlstra tijdens onze laatste Algemene Ledenvergadering dat aquathermiek bedoeld is voor alle huishoudens die er gebruik van kunnen maken. Er zijn namelijk huizen die op een dusdanige plek wonen, dat ze er niet geschikt voor zijn. Maar belangrijk is dat de bewoners inspraak krijgen. Dat is men allemaal kwijt geraakt bij bijvoorbeeld de invoering van kabeltelevisie. Onlangs overleed Peter Jelgersma die in de jaren zeventig en tachtig zeker 145 Nederlandse gemeentes met de aanleg van kabelnetten verloste van het woud aan dakantennes. Jaren later hielp hij diezelfde gemeentes met de verkoop aan commerciële aanbieders. Die moesten zich wel houden aan bepaalde voorwaarden, zoals beperkte prijsverhogingen en de netten moesten open blijven voor concurrentie. Maar daar kwam niets van terecht, want nu domineren Ziggo en KPN de markt. Het geld dat gemeentes opstreken voor de verkoop is al lang uitgegeven en de consument betaalt nu wat Ziggo en KPN voorschrijft. Bij Wattnu bepalen de bewoners. Om mee te doen moeten ze nog wel overtuigd worden.