Eén ras met verschillende uiterlijkheden

19 december 2022

Rabin S. Baldewsingh pleit in S&R (de nieuwsbrief van de Wiardi Beckmanstichting) voor het schrappen van het woord ‘ras’ uit de Grondwet. Biologisch gezien bestaan er naar hedendaagse wetenschappelijke inzichten binnen de soort Homo sapiens echter helemaal geen rassen. Het is typisch een eigenschap van mensen om elkaar in hokjes te duwen. Men neemt dit graag over, want de mens is een sociaal wezen dat ergens bij wil horen. Maar zo’n systeem dat door de wetenschap is ontwikkeld, geeft bijna alleen maar problemen. Het is net als de uitvinding van kernenergie, waar je mensen mee kunt genezen, maar ook doden. Wezenlijke verschillen zijn er niet tussen mensen. De overheid mag niet discrimineren. Het is nu een heet hangijzer, het wel of niet en wanneer aanbieden van excuses namens Nederland voor het slavernijverleden. De term ‘ras’ is volgens Baldewsingh een sociaal construct dat is gebaseerd op denkbeelden uit de negentiende eeuw toen Westerse antropologen mensen indeelden in rassen, waarbij de superioriteit van het Westers denken over volkeren uitgangspunt was. Er is maar één ras met uiterlijke verschillen. Daarom past ‘etniciteit’ beter.