Een niet te missen vierluik

21 september 2022

Sinan Can bezocht vier Europese banlieues, in Stockholm, Londen, Parijs en Brussel. De serie #Breuklijnen is er een om in de agenda te zetten (maandag, NPO2, 22.20 u). Een #banlieue is het Franse woord voor buitenwijk, aan de rand van een grote stad, maar heeft inmiddels een negatieve klank, omdat het altijd gaat om een probleemwijk. Hoewel er in ons land enkele probleembuurten zijn in grote steden, geven die niet zo’n overlast als in de banlieues. Er zijn altijd sociaaleconomische problemen, slechte huisvesting, veel armoede, veel werkeloosheid en veel criminaliteit. Overheden proberen dit te bestrijden met harder optreden en zwaardere straffen, terwijl de wetenschap heeft aangetoond dat dit niet helpt. Wel helpt om de oorzaken te bestrijden, maar daar heeft men vaak geen geld voor over. Men besteedt liever een veelvoud aan bestrijdingsmiddelen achteraf. Volgens Sinan is het een waarschuwing, want Nederland kent dit soort wijken nog niet, maar zit er wel tegenaan. Dit krijg je als een overheid alles privatiseert. Wij hebben wijkcentra en wijkagenten, maar daar moet veel meer in geïnvesteerd worden. (Bron: VARAgids, nr. 39)