Drinkwatertekort ook bij ons?

4 november 2022

Dat er ook bij ons een drinkwatertekort kan komen is best groot. Door klimaatverandering komt de drinkwatervoorziening in gevaar, zeggen de drinkwaterbedrijven. We zagen het van de zomer, die naar het schijnt tegenwoordig doorloopt tot eind oktober, toen er op sommige plekken al een sproeiverbod was voor boeren. Droogte, verzilting, vervuiling en dan ook nog een groot aantal te bouwen woningen zorgen ervoor dat iets wat vanzelfsprekend leek, niet meer zo zeker is. Waterschappen houden de boel in de gaten. Joyce Sylvester is op 25 oktober beëdigd als dijkgraaf van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht. Ze is daarmee de opvolger van Gerard van den Top, die in februari tot burgemeester van Hilversum werd benoemd. Volgend jaar zijn de verkiezingen voor de waterschappen. Belangrijk dus. Want water en bodem moeten nu leidend worden in de ruimtelijke ordening. Waar bouw je en hoe? Hoe houd je water vast in de wijk? Slechts 2% van ons drinkwater drinken we, de rest gaat naar de industrie, huishoudens en de landbouw. Toch moeten we er zuinig op zijn.