Dreigend tekort voor GAD

20 mei 2021

Gooise Meren ligt in een van de rijkste regio’s van Nederland. Hoe kan het dan dat de Gewestelijke Afvalstoffendienst (GAD) ruim drie miljoen euro tekort dreigt te komen. Was dat van te voren niet te zien? Tijdens een webinar aan gemeenteraden werden bezuinigingsvoorstellen gedaan, die bij veel leden in het verkeerde keelgat schoten. Dat wil niet zeggen dat de inwoners van onze gemeente feilloos zijn, als je soms de weggegooide plastic flesjes of gebruikte mondkapjes op straat ziet liggen. Maar je mag toch verwachten dat de bulk van ons afval goed verwerkt wordt en dat niet ineens blijkt dat we niet meer alles kwijt kunnen.

Regio Gooi en Vechtstreek is het samenwerkingsverband van Blaricum, Eemnes, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren. Op de GADwebsite staat: “Wat met elkaar beter lukt en meerwaarde heeft, dat doen we samen. Iedere dag werken we aan een duurzame, gezonde en veilige regio.” Wij betalen €287,57 aan afvalheffing en Den Helder €427,44. Welke gemeente is nu rijker?