5 juli 2024

Demagogen winnen verkiezingen

Niemand luistert naar de expert, die honend bij het vuilnis wordt neergezet, schrijft Arnon Grunberg in Wordt Vervolgd, het magazine over mensenrechten van Amnesty International. Hij haalt weer Bas Heijne aan die in NRC schreef: “Migratiedeskundige Hein de Haas kan nog zo geduldig uitleggen dat migratie een complex fenomeen is, waarvan je eerst alle aspecten tegen het licht moet houden, voordat je beslissingen neemt – het is geen kraan die je open- of dichtdraait – er is niemand die luistert.” Toch zullen we ons niet moeten laten meesleuren met de mensen die meningen verkondigen die gebaseerd zijn op desinformatie. We moeten bij de feiten blijven en onzinnige complottheorieën weerleggen. Volgens Grunberg wordt de huidige democratie geleid door politici die zeer deskundige demagogen zijn. Het zijn tenslotte de kiezers die bepalen. Maar als de politiek er een potje van maakt, neemt het vertrouwen van de kiezer af. “Men laat zich vertegenwoordigen door politici van wie men vervolgens walgt. Het verbindende verhaal: laat ons samen walgen. Zelfhaat moet nooit worden onderschat, ook niet in het stemhokje.”