De wind moet draaien

16 december 2023

Wat brengt ons de toekomst met een rechtse regering en een rechts college in Gooise Meren. We zijn steeds meer afhankelijk van wat er om ons heen gebeurt. De globalisering heeft z’n nare trekjes. Je weet in een paar seconden als er een tsunami in Japan plaatsvindt en even later wat de oorzaak is. Maar je krijgt ook belachelijke informatie onder je neus, waarvan je eerst moet uitzoeken of dat wel betrouwbaar is. De nog niet volledig gerijpte hersens van tieners krijgen hun informatie voornamelijk via sociale media. Een Amerikaans onderzoek van het Pew Research Center geeft aan dat 1 op de 5 jongeren bijna constant op YouTube of TikTok zitten. Datzelfde onderzoeksbureau zegt dat meer dan de helft van de Republikeinen Trump wil als presidentskandidaat. Hoe rechts gaat de wereld worden? Met de ‘kettingzaag-president’ in Argentinië en de Hongaarse premier Orban, die geen financiële steun wil geven aan Oekraïne? De kloof tussen arm en rijk wordt in alle landen steeds groter. Er moet echt een andere wind gaan waaien; de eerste gelegenheid is bij de Europese verkiezingen.