De wereld kookt politiek

3 april 2023

Terwijl onze oma’s en opa’s of voor sommigen daar hun ouders van, streden voor de sociaaldemocratie, lieten wij ons inpalmen door de zogenoemde Derde Weg met Wim Kok voorop. Dat neoliberale marktdenken heerst nog steeds in ons land. Een echte verandering of omwenteling vindt alleen maar plaats door een revolutie. Maar daar zijn we het land niet voor. De ontevredenen stemmen hier op BBB. Rutte en z’n kornuiten stellen beslissingen weer uit om zo aan de macht te blijven. Door jarenlang al dat geprivatiseer, hebben we veel erosie gezien van onze publieke voorzieningen. Jammer genoeg draai je dat niet snel terug. Want degenen die het voor het zeggen hebben gekregen, vinden het wel goed zo. Zij hoeven niet naar de voedselbank en hebben ook geen moeite om de energierekening te betalen. Dat Amerikaanse marktdenken is in afgezwakte vormen overgewaaid naar Rusland en China. Daar hebben oligarchen en een kleine elite baat bij gehad. Die houden nu ‘gekozen’ leiders (lees dictators) aan de macht. Waarom zouden zij veranderen? Hoe lang duurt het nog voordat massa’s in opstand komen?