8 november 2024

De week van de Mediawijsheid

Gezond opgroeien en leven in een digitale wereld. Er wordt veel over gesproken, maar degenen die het goede voorbeeld moeten geven, de ouders, doen dat niet. Want nog steeds zie ik bakfietsouders met een mobiele telefoon in de hand fietsen. Zouden ze aan de kleuters die ze vervoeren hebben gevraagd om op het verkeer te letten?
Tijdens de Week van de Mediawijsheid – de jaarlijkse bewustwordingscampagne over het kritisch en actief omgaan met media – staat het thema digitale balans centraal. Van 8 t/m 15 november maken organisaties, gemeenten, bibliotheken, scholen en kinderopvangorganisaties Nederlanders bewust van hun eigen rol en verantwoordelijkheid bij gezond schermgebruik. Helemaal stoppen met digitale schermen gaat niet, want je wordt als consument soms gedwongen die te gebruiken, bijvoorbeeld door banken of de overheid. Maar het gebruik van sociale media is verslavend en de eigenaren zijn multimiljardairs. Media kunnen prikkelen, je aan het denken zeten, voor ontspanning zorgen. Maar je moet zoeken naar betrouwbare bronnen en niet laten beïnvloeden door nepnieuws. De Week van de Mediawijsheid gaat over gezonder schermgebruik. Dat geldt niet alleen voor jongeren, maar zeker ook voor ouders.