De versmelting is begonnen

19 juli 2023

Het is alweer twee dagen geleden dat Jesse Klaver Attje Kuiken in de armen vloog of omgekeerd. De media noemden het een historische stap. Terwijl je lokaal nog menigeen hoort brommen, omdat men bang is dat de eigen identiteit verloren gaat, draait de landelijke top de spaarbrander omhoog, zodat de samensmelting kan versnellen. Want 87,9 procent van de leden die hun stem uitbrachten bij het referendum, sprak zich uit vóór een gezamenlijke lijst en verkiezingsprogramma mèt GroenLinks voor de Tweede Kamerverkiezingen. Bijna twee derde van de leden heeft gestemd. Morgen al vertellen beide partijen hoe de sollicitatieprocedure en daarna de selectieprocedure gaat verlopen. Hoe staan we ervoor in Gooise Meren? Vrijdagavond komen de fracties van PvdA en GroenLinks bij elkaar bij Rolien Bekkema thuis. Inmiddels is er een mail verstuurd aan alle voorzitters in ’t Gooi van PvdA en GroenLinks met de vraag om een campagneleider te noemen. Voor ons zal Joost Klaver de honneurs waarnemen. Om af te sluiten de suggestie van Aleid Truyens (Volkskrant): “Ik denk dat Moorman landelijk een stemmentrekker kan zijn, iemand met een fris geluid.”