De scholencarrousel draait door

15 december 2023

Drie maanden geleden reageerden de besturen van de scholen in Gooise Meren enthousiast op het plan dat de projectontwikkelaar presenteerde voor een middelbare school op het Hocrasterrein. Meer dan twee jaar was het college bezig met de invulling van een integraal huisvestingsplan (IHP). Het IHP dient een breed gedragen visie op de onderwijshuisvesting binnen de gemeente Gooise Meren op te leveren. Bewoners van buurtgroep Walden lobbyden al die tijd voor villa’s in plaats van een school en sociale woningbouw. Ondanks dat de raad dus akkoord ging met het plan, wordt er nu opnieuw onderzocht of er een alternatief is. Inmiddels zou het ziekenhuis Tergooi in Blaricum gebruikt worden voor de opvang van asielzoekers. Twee weken geleden toverde wethouder Jelmer Kruijt ineens een brief uit zijn hoge hoed, waarin hij met een alternatief plan komt voor de huisvesting van de middelbare scholen. En dat zonder overleg met de gemeenteraad. Het zou komen omdat de Stichting Volant en de Gooise Scholen Federatie een ander aantal leerlingen verwacht en vinden dat de schoolhuisvesting sneller moet verbeteren. We moeten nu het nieuwe onderzoek afwachten.