Een simpel marketingmodel is PDCA. Een lettercombinatie die wezensvreemd klinkt in de oren van menig VVD’er. De letters betekenen Plan, Do, Check en Act. Dat model is bedacht circa 1948 door W. Demming. Het is vooral bedoeld om in opeenvolgende cycli de activiteiten te evalueren en op basis daarvan verbeteracties door te voeren.
Hoe het ook zij: bij demissionair staatssecretaris van Justitie Ankie Broekers-Knol (VVD) klinkt demissionair als een vorm van ‘pas-op-de-plaats’. Dat riekt op haar beurt weer naar de noodzaak tot een vorm van ‘nadere analyse’; niet door haar eigen ambtenaren, maar door aparte commissies. En dat zonder de Tweede Kamer te informeren. Zo ging Ankie ten strijde. Dus tegen het advies van haar ‘eigen IND’ trekt zij Artikel 8 van het Europees verdrag voor de rechten van de mens in, dat alleenstaande minderjarige asielzoekers het recht op familieleven garandeert. Dat doet zij op z’n VVD’s, graag zingend, maar wel meedogenloos.