De PvdA staat voor werk

14 december 2018

De wethouder – Barbara Boudewijnse – vond het een goed idee. Het voorstel van de PvdA om creatief en innoverend te werk te gaan bij het helpen van mensen met bijstand en uitkering op weg naar een baan of andere mogelijkheden zich dienstbaar te maken in de samenleving. De PvdA kwam met het voorstel omdat gemeentelijke overheden te veel vast zitten in vaste patronen. En omdat uitkeringsgerechtigden te maken hebben met allerlei ontmoedigende bureaucratie. “Je moet af en toe als gemeente de moed hebben om buiten de lijnen te krijten”, zei Charles Wiss namens de PvdA. Hij gaf voorbeelden om zijn verhaal te illustreren.

Er was nog een reden om met het voorstel te komen: een aantal van de huidige activiteiten leiden simpelweg tot te weinig resultaten. En wanneer over enige tijd de evaluaties over de uitvoering van die activiteiten bekend zijn, kan het zo maar zijn dat die activiteiten worden geschrapt. Met als gevolg dat er geld over blijft dat dan niet wordt besteed en terug stroomt naar ‘de reserves’. En daar is de uitkeringsgerechtigde helemaal niet bij gebaat. Alternatieve plannen zijn dus noodzakelijk, vond de PvdA.

De wethouder stond positief tegenover deze gedachtegang. Maar wat blijkt? Van de coalitiepartijen ging alleen Groen Links mee. De partijen op rechts – VVD, CDA en D66 – vonden het allemaal maar overbodig. Verklaarden dat er andere instrumenten waren: kortom, ze hadden geen zin in moeite doen voor mensen die het moeilijk hebben. Stemden dus tegen het goede voorstel. Dit was het beeld van deze gemeenteraad aan het eind van dit kalenderjaar.

De PvdA blijft zich verzetten tegen deze passieve houding en zal ook komend jaar constructief met voorstellen blijven opkomen voor werk en werkzoekenden!