16 juni 2024

De loper werd uitgelegd voor Robert

Twee dames op leeftijd zien elkaar weer na enige tijd op de gymclub. “Hoe gaat ’t met je nieuwe knie?” “Goed. Ik moest wel een tijdje revalideren. Het ging trager dan met mijn andere knie.” Waar heb je ’t laten doen?” “Bij Bergman Clinics, lekker dichtbij en je wordt snel geholpen.” Inmiddels heeft Bergman Clinics zo’n vijftig klinieken in ons land. Eigenaar is de Zweeds-Duitse investeringsmaatschappij Triton, die het bedrijf in 2021 kocht, voor een belang van 70% werd meer dan €1 miljard op de (operatie)tafel gelegd. Winsten gaan natuurlijk niet naar de patiënten, maar naar de toch al rijke aandeelhouders. Robert Bergman begon in 1988 een kliniek voor cosmetische chirurgie en sinds 2006 wordt verzekerde zorg volledig vergoed. Wij laten de zorg die voor iedereen hoort te zijn, uit onze handen glippen. Net zoals het openbaar vervoer en de energiemarkt, wordt en werd het allemaal geprivatiseerd. Slimmeriken zorgen ervoor dat ziekenhuizen artsen, verpleegkundigen en OK-assistenten verliezen aan de commerciële klinieken. Het is fijn dat allerlei zorg vergoed wordt, maar zo werden de commerciële klinieken een magneet voor zowel het zorgpersoneel als de patiënten.