De boeren in Gooise Meren

4 oktober 2023

In Brabant registreren boeren op grote schaal overheidsgrond zonder dat ze daar toestemming voor hebben. Daardoor worden mogelijk miljoenen aan subsidies onterecht uitgekeerd. Dit speelt niet bij onze tien veeteeltboeren in Gooise Meren. Wel dat zij soms veertig tot zestig procent zouden moeten inkrimpen om aan de stikstofregels te voldoen. Hun grond ligt namelijk veelal tegen een natuurgebied. De gemeente heeft nu een kwartiermaakster aangesteld, Catharina Prause. Zij moet helpen met het opstellen van een beleidsplan en de komende maanden gesprekken regelen met belanghebbenden. ‘Onze boeren’, die voor zover we weten geen malversaties hebben gepleegd, zullen iets moeten doen. Hoeveel koeien moeten ze minderen? Blijft hun bedrijf dan nog rendabel? Moet er een voedselbos komen, of moeten ze in trek zijnde gewassen gaan verbouwen? Daar zullen die gesprekken o.a. over gaan. Intussen hebben sommige boeren die schapen houden ook last van het blauwtong virus (die schapen, niet die boeren natuurlijk). Als je een rondje Naardermeer wandelt of fietst, zie je de kadavers liggen. Is een samenwerking met Natuurmonumenten mogelijk? Het zal tijdens die gesprekken de komende maanden duidelijk worden.