De best opgeleide jeugd

17 mei 2021

Een uitgelezen kans voor het onderwijs in Gooise Meren. De gebouwen van de Bussumse middelbare scholen het Goois lyceum en het Vitus college moeten worden vernieuwd. Ook basisschool de Tweemaster in Naarden moet op de schop. Men wacht al jaren op het college. Maar misschien gaat de wet van de remmende voorsprong hier werken. We kunnen onze scholieren tot de best opgeleide ter wereld maken. Te ambitieus? Waarom lukt het in Finland dan wel. Finse scholieren scoren sinds 2000 torenhoog in internationale onderzoeken. Vanaf hun zevende doorlopen alle leerlingen dezelfde negen klassen.

Onze onderwijsraad adviseerde om het selectiemoment uit te stellen tot na de brede brugperiode. De Middenschool van Van Kemenade mislukte omdat men vasthield aan dezelfde klassengrootte. In Finland zitten gemiddeld 19 kinderen in de klas tegenover 24 (vmbo), 25 (vwo) en 26 (havo) bij ons. Gooise Meren kan laten zien hoe de Middenschool succesvol kan zijn door er met iedereen goed over na te denken en er voldoende geld in te pompen. Zo komt in de toekomst de beste opgeleide jeugd uit Gooise Meren.