Dat Appletje moet gewassen worden

22 juni 2021

Marleen Stikker (58), directeur van ‘future lab’ Waag, was al internetpionier toen internet nog amper bestond. In Het Parool zei ze dat alles wat we op internet doen via een platform van een big-techbedrijf gaat, dat eenzijdig de regels stelt en daarbij maar één ding voorop staat: zoveel mogelijk profijt halen. “Het internet is volledig geprivatiseerd en je privacy is er niets meer waard.” Wat is het dragen van een regenboog aanvoerdersband van Wijnaldum waard t.o.v. Apple, die in 152 landen meewerkt aan het weren van lhbti-apps?

Het zijn speldenprikjes, die wel media-aandacht krijgen. Maar volgens de organisaties – het Amerikaanse Fight for the Future en GreatFire uit China – komen de meeste geblokkeerde lhbti-apps uit landen waar de homorechten het zwaarst worden geschonden, zoals Hongarije waar onze voetballers de achtste finale gaan spelen. “Apple maakt goede sier met regenboogvlaggen in reclames”, zegt Evan Greer van Fight for the Future. “Maar in de tussentijd helpen ze regeringen wereldwijd met het isoleren, monddood maken en onderdrukken van lhbti’ers.”