Cultuursensitieve jeugdhulp

27 november 2021

Bijna een maand geleden organiseerde Kennisplatform Integratie & Samenleving (KIS) samen met Platform Vakmanschap Jeugdprofessionals een online sessie waaraan meer dan 120 personen deelnamen. Veel van hen hebben steeds vaker te maken met ouders en kinderen met uiteenlopende migratieachtergronden. De communicatie tussen hen loopt vaak niet zo soepel. Dat komt omdat de

cultuur- en taalverschillen groot zijn. Hoewel de kennis over cultuursensitief of diversiteitsensitief werken groot is, wordt die kennis niet overal toegepast. Er is nog te veel wantrouwen. Daarom is KIS gestart met leernetwerken waarin professionals en managers van beiden vertegenwoordigd zijn. Het lectoraat ‘Jeugdhulp in transformatie’ van de Haagse Hogeschool organiseerde leernetwerken, die concrete middelen hebben opgeleverd die in de organisaties worden toegepast, met de bedoeling om cultuursensitief werken duurzaam een plaats te geven in de organisaties. Hans Bellaart gaf hierover een inleiding. Welke competenties zijn belangrijk? Welke methodieken sluiten goed aan en wat kunnen leernetwerken bijdragen? Het zijn alleemaal weer goede suggesties, maar er moet tijd en geld voor beschikbaar zijn.