Concentreren blijkt steeds moeilijker

24 november 2022

We lopen achter elke aanleiding aan. De grootste oorzaak zijn de sociale media. Maar ook politici doen dat. Alan Lightman, een bekende wetenschapper van het Massachusetts Institute of Technology (MIT), is er rotsvast van overtuigd dat afleidingen ons minder creatief maken. Dat stond in de Vlaamse krant De Morgen. Te veel afleidingen kunnen tot een burn-out leiden. Als je je goed kan concentreren scoor je een hoger IQ. Maar de meeste mensen laten zich afleiden door berichten op hun mobiel of laptop. En dan ben je niet honderd procent bezig met je volgende taak. Verschillende studies hebben uitgewezen dat men nooit langer dan 40 seconden tot 10 minuten aan een stuk werkt. Dat steeds wisselen van aandacht is een vermoeiend proces en maakt stresshormonen aan. Doordat kinderen steeds jonger zijn als ze een smartphone krijgen, hebben ze daar ook last van. Niet alleen in ons land, ook in Vlaanderen gaan schoolprestaties al jaren achteruit. Mensen die zich op een of andere manier terugtrekken uit het dagelijks gewoel kunnen tot baanbrekende of vernieuwende inzichten komen. Focus is het nieuwe IQ.