College Gooise Meren ziet sociale woningbouw nog steeds niet echt zitten.

27 maart 2019

Op 20 maart vond op de politieke avond een gesprek plaats over het Bredius gebied bij Muiden. Een klein gebied tussen de sportvelden en het voormalig KNSF terrein. Op dat laatste gebied wordt momenteel volop gebouwd aan ruim 1300 woningen. Allemaal in de vrije sector.

Het is de algemene teneur in Gooise Meren. Veel kansen voor dure huizen. Weinig mogelijkheden voor de middeninkomens hier een huis aan te schaffen of te huren in de sociale sector. De plannen voor Bredius biedt wél die mogelijkheid. “We hebben goed geluisterd”, zei wethouder Franx. Maar het lijkt niet van harte te gaan om nu eens wél heel duidelijk te kiezen voor betaalbare woningen. Zijn opmerking

“We hebben gerekend en het is straks aan de ontwikkelaars om verder te denken en uit te werken. Dat is aan de markt. En dan is het wellicht mogelijk om tot 105 of 110 woningen te komen, bijv. door ‘t bouwen van kleinere wooneenheden” hielp ook niet echt om het vertrouwen te wekken bij de fracties.

De PvdA vroeg om meer varianten dan die de wethouder aanbood. Hij vond de variant van 90 woningen voldoende. En dat terwijl er ook andere opties, met meer woningen, mogelijk zijn.

De meerderheid van de raad deelde de zorgen van de PvdA. Vandaar ook dat gekozen werd om eerst een werksessie te beleggen waar werkelijk alle opties aan bod te laten komen. En vandaaruit te komen tot een evenwichtig voorstel.

In Derde Termijn over sociale huurwoningen en het middelduur huursegment (Gooi TV) >>

Wordt vervolgd.

zie ook

Zeker zijn van een fijne woning (PvdA) >>