Coalitievorming Provincie Noord-Holland (aflevering 1)

17 april 2019

Na de verkiezingen van 20 maart is het nu tijd om de verschillende mogelijkheden voor coalities te verkennen.

Donderdag 28 maart hadden wij een gesprek met informateur Smits. Op verzoek van Forum voor Democratie (FvD) deed hij een eerste verkenning naar de mogelijkheden om een coalitie te vormen rond FvD. Ofschoon het een prettig gesprek was, werd al snel duidelijk dat een coalitie met FvD voor ons geen optie was. Inhoudelijk was duidelijk dat er onoverbrugbare verschillen bestonden op bijvoorbeeld het gebied van klimaat en energietransitie. Waar de Partij van de Arbeid een voortvarende maar wel sociale aanpak voorstaat, zit FvD strak in de hoek van de klimaatontkenners. Bovendien staat FvD voor een maatschappijbeeld dat niet verenigbaar is met onze Sociaal Democratische waarden. Na alle partijen gesproken te hebben kon de heer Smits niet anders dan concluderen dat er geen stabiele meerderheidscoalitie te vormen was met FvD.

Coalitievorming Noord-Holland (aflevering 1) >>

Waar ben je naar op zoek?