Blijf met elkaar praten

6 december 2023

We moeten blijven praten en niet wegkruipen in onze vertrouwde bubbel. Dat is lastig, want daar voel je je veilig en het prettigst. Maar als we ons land willen veranderen, moeten we met zoveel mogelijk anders denkenden praten en discussiëren. En hen proberen te overtuigen en wellicht hebben zij argumenten, waardoor wij anders tegen bepaalde problemen gaan aankijken. Anderen uitsluiten is geen goed idee. Dat doen grote groepen soms met minderheden. Maar juist in een democratie zorgt die meerderheid ervoor dat iedereen aan z’n trekken komt, ongeacht huidskleur, geloof, geslacht, sociale klasse of seksuele oriëntatie. Roxane van Iperen schreef een artikel in Vrij Nederland over ‘Uitsluiting van anderen levert niet meer bestaanszekerheid van jezelf op’. “Dit ‘wij’-tegen-‘zij’- denken was ooit omstreden”, schrijft zij, “omdat het haaks staat op het liberale mensbeeld waarop Nederland zich lang liet voorstaan: gelijkwaardigheid en kansengelijkheid voor íédere staatsburger.” (…) “De Commissie Rechtsstatelijkheid waarschuwde al in 2017, toen van de tien punten van de PVV er vijf in strijd met de #Grondwet waren.” Dit is nu ook nog een heikel punt in de onderhandelingen.