3 juli 2024

Biodiversiteit in Gooise Meren

Voorafgaand aan de voetbalwedstrijd Nederland – Roemenië kwamen ongeveer dertig vrijwilligers in de Groene Ruijter bij elkaar van verschillende buurtplatforms om te praten over biodiversiteit in Gooise Meren. Wethouder Jelmer Kruijt trapte af, waarna drie presentaties volgden, van Programma manager Niels Back, stadsecoloog Kelly Driessen en Babs Gibsbergen projectcoördinator Schoon & Groen. Volgens Niels gaat het in de wereld en ook in Gooise Meren niet goed met de biodiversiteit. “We moeten verdichten, vergroenen en de waterkwaliteit verbeteren.” Kelly liet zien dat er een nieuwe verbindingszone komt voor kleine dieren in Bussum-Zuid en dat er minder gemaaid wordt, wat beter is voor de biodiversiteit. Babs gaf aan dat de gemeente plantjes gratis geeft als mensen de boomspiegel(s) in hun straat willen verzorgen. Er bleek contact gelegd met woningbouwverenigingen die gaan helpen met het tegelwippen én daarna ook bij het onderhoud. Twee bewoonsters van het Oosterpad kwamen vertellen hoe de gemeente hen had geholpen met de realisatie van een plan voor een groenstrook. Daarvoor moesten ze wel aantonen dat 80 procent van de bewoners achter het plan stond. Het bleek ontzettend snel en goed gelukt.