Beter openbaar vervoer?

17 juli 2023

Afgelopen week verschenen kranteninterviews met Joyeeta Gupta, omdat ze de prestigieuze Erasmusprijs won, die gepaard gaat met 1,5 miljoen euro. Het is de hoogste wetenschappelijke onderscheiding van Nederland. Gupta studeerde rechten in India en Harvard en promoveerde op de Vrije Universiteit in Amsterdam. In 2003 werd ze voor het eerst hoogleraar in Delft en een jaar later ontving ze de Nobelprijs voor de Vrede als hoofdauteur IPCC, het VN-rapport over klimaatverandering. Ze woont in Wateringen met haar man en twee kinderen en is hoogleraar milieu en ontwikkeling van het mondiale Zuiden aan de Universiteit van Amsterdam. Volgens haar zullen rechters uiteindelijk grenzen moeten stellen aan klimaatverandering. Daarom werkt ze aan een mondiale grondwet. “Steden moeten een beetje ‘high rise’ zijn. Dan zijn ze compacter en kunnen we ervoor zorgen dat ze veel beter openbaar vervoer hebben,” zegt ze in de Volkskrant. En wat doen we in Gooise Meren? Het tegenovergestelde. We verminderen buslijnen en bij de nieuw te bouwen #Emmalocatie zijn we te bang om een verdieping hoger te gaan, want dat zou tegen de zin van de buurt zijn.