16 april 2024

Beroepen verdwijnen

Door de eeuwen heen zijn beroepen verdwenen. Waar zijn de sterke mannen gebleven die de trekschuiten trokken? Wie slaat er nog wel eens met een dorsvlegel? Misschien een vrijwilliger in het Openluchtmuseum. De vakbekwame kuipers zijn moeilijk te vinden. Je hebt ze nog wel in de wijn- en whiskygebieden, maar daar zie je nu grote roestvrijstalen ketels het overnemen van de houten tonnen. Waar zijn al die letterzetters van wie velen lid waren van een van de eerste Nederlandse vakbonden? Door AI (Artificiële Intelligentie) staan ineens veel creatieve beroepen op de tocht. Zo raakt Diederik Ebbinge zijn lucratieve klus als stemacteur voor supermarktketen Aldi kwijt aan AI. Aldi heeft de stemmen van tien medewerkers daarvoor in de AI-mixer gegooid. De vraag is of zij hiervoor allemaal een tiende van het salaris van Ebbinge krijgen. Het antwoord is nee, want volgens Aldi besparen ze zowel tijd als kosten. De creatieve industrie heeft het de laatste jaren moeilijk. Eerst de dramatische bezuinigingen onder VVD’er Halbe Zijlstra en nu moeten de creatieven iets bedenken wat creatieve techneuten ontwikkeld hebben. Ga d’r maar aan staan.