15 juni 2024

Beleid anders dan praktijk

Afgelopen maand gaf de gemeenteraad een klap op het Integraal ‘Beleidsplan Jeugd Gooise Meren / Bouwstenen voor een kansrijke toekomst’. Het is een mooi vormgegeven boekwerk van 60 pagina’s. Verantwoordelijk wethouder Jelmer Kruijt nodigde daarna vertegenwoordigers uit van o.a. scholen, verenigingen, scouting en de bibliotheek. Zij mochten hun mening geven. Eigenlijk gek dat in onze gemeente, die bekendstaat als een slaapstad, bijna een kwart van alle inwoners jonger is dan 18 jaar. (De begrippen kinderen (0–18), jongeren (12–18) en jong volwassenen (16–23) overlappen wel.) De groep ging aan de slag met gele briefjes om een prioriteitenlijst op te stellen. Als eerste kwam uit de bus: Samenwerking onderwijs, culturele instanties en jeugdhulp op orde brengen. Als tweede het tegenhouden van het toenemende drugsgebruik en roken. Het zijn allemaal mooie voornemens, maar deze week kom ik bij twee gezinnen met jonge kinderen die niet naar de voorschoolse opvang kunnen, omdat er een lange wachtlijst is. Kwetsbare jongeren die naar het speciaal onderwijs zouden moeten, komen toch in het reguliere onderwijs. Dan heb je wel een mooi rapport, maar de praktijk is anders.