Belastingverlaging tegen beter weten in

30 september 2022

Wat kunnen enkelingen een land te gronde richten. Ver van huis was dat Mugabe van Zimbabwe, dichter bij huis Poetin in Rusland en nog dichterbij mevrouw Truss in Groot Brittannië. Laatstgenoemde staat aan het hoofd van de Conservatieve partij en van de Britse regering. In één klap worden de gefortuneerden weer voorgetrokken, want de geplande belastingverlaging is daar voornamelijk in het voordeel van de rijken. De theorie is, als het met hen beter gaat, dan sijpelt dat door naar de armeren. In de praktijk blijkt die theorie niet te werken, aldus David Hope van de London School of Economics en Julian Limberg van King’s College London. Zij bestudeerden de ervaring van achttien landen (in het Engels met veel formules), waaronder Nederland, over een periode van vijftig jaar. Belastingverlagingen voor de superrijken creëerden volgens hun onderzoek grotere ongelijkheid zonder dat daar voordelen mee gepaard gaan voor de rest van de samenleving. Onze rechtse regering zou zoiets niet durven voorstellen. Maar daarvoor moet de oppositie wel vaak en hard van zich laten horen. (Bron: Volkskrant, 29-09-2022)