Asielprobleem blijvend?

1 september 2023

Onze politici hebben over een halve eeuw nog steeds, en waarschijnlijk heviger, te maken met het #immigratievraagstuk. Helemaal als we blijven spreken over Nederlanders met een immigratieachtergrond. Daaronder verstaan we  iemand van wie op z’n minst één ouder buiten Nederland geboren is. Zo iemand is dan ook Amalia, die misschien de laatste echte vorstin is die onderdeel uitmaakt van onze regering. Hoogleraar sociologie Ruud Koopmans, niet te verwarren met bokser Ruud Koopmans die tegen Mohammed Ali in de ring stond, pleit in zijn boek De asielloterij voor het inperken van de stroom asielzoekers, zoals dit ook gebeurt in Australië en Canada. Dat zijn enorme landen, waar over twintig jaar zonder immigranten scholen en ziekenhuizen zouden moeten sluiten door gebrek aan personeel. Is dat bij ons ook zo? Koopmans signaleert in de Volkskrant, dat die jongens die komen geen kwade bedoelingen hebben. “Ze hebben irreële voorstellingen van de arbeidsmarkt en hun mogelijkheden. Door die druk van de familie komen sommigen in de criminaliteit terecht.” Daardoor blijft Europa nog generaties lang een magneet voor asielzoekers en vormen zij een probleem voor ons land.