Ambtenaren de pineut

12 mei 2021

Ambtenaren worden aangestuurd door politici die door ons worden gekozen. Als het ambtenarenapparaat dus niet deugt, ligt dat aan de mensen die de verantwoordelijke politici kiezen. Het is een vorm van personeelsbeleid. Dat is overal belangrijk. Heeft iemand de juiste papieren voor een bepaalde baan, Is iemand voldoende capabel, past die persoon in het team? Hoe is de bedrijfs- of bestuurscultuur? De meeste ambtenaren zijn uitstekend opgeleid, maar zijn afhankelijk van de kaders die de politici aangeven. Waarom stuurde minister Wiebes (VVD) zoveel belastingambtenaren met een riante vertrekregeling weg? Later klaagden de overgebleven ambtenaren over een veel te hoge werkdruk en stapelden zij fout op fout (toeslagenaffaire), zonder gecorrigeerd te worden.

Waarom startten we hier zo laat met vaccineren tegen corona? Waarom moet de erkenning van buitenlandse diploma’s vier jaar duren in ons land, terwijl het in Duitsland slechts vier maanden duurt? De antwoorden kunnen alleen politici geven die het voor het zeggen hebben. Daarom is het zo belangrijk om op de juiste persoon en partij te stemmen. Wat denk je van de PvdA?