Altijd te laat

1 augustus 2022

Je hebt mensen die altijd te laat komen. Het maakt niet uit waarvoor. Ze plannen meestal om precies op tijd te zijn, maar dat lukt zelden of nooit. Onze regeringen onder 12 jaar Rutte hebben er ook een handje van. Soms starten ze iets dat in andere landen al lang plaatsvindt, legaal gokken bijvoorbeeld, en moeten dan allemaal wetjes bedenken omdat het toch verslavend blijkt te zijn. Corona is ook zo’n voorbeeld. Alle landen om ons heen waren al gestart met een vaccinatieprogramma, maar Nederland was weer spuit elf. En de bewindslieden maar roepen: We doen ons stinkende best. Je zou denken in een relatief klein land moeten zaken makkelijker te regelen zijn dan in een groot land. Maar met de energiecrisis aan de gang met een winter in aantocht, lees je dat onze grote buren al beslissingen hebben genomen: geen warm water in publieke gebouwen, geen overbodige straatverlichting, dus ook niet bij monumenten, een maximumtemperatuur van 20 graden bij openbare gebouwen (wel met enkele uitzonderingen, zoals bejaardentehuizen). Waarom wacht onze regering weer tot het laatste moment?