Alle (bio)beetjes helpen

16 april 2021

Waarom maken we ons zo druk om de afname van insectenpopulaties, van flora en fauna? Omdat zonder biodiversiteit er uiteindelijk geen leven op aarde mogelijk is. Als je het eenvoudig stelt, zorgt biodiversiteit voor voedsel, schone lucht, fris water, een goede bodem en de bestuiving van gewassen. Verder helpt het om klimaatverandering tegen te gaan en het vermindert de impact van natuurrampen (Europees parlement, 2021). Denk bijvoorbeeld aan beplanting en bomen die erosie tegengaan.

Het verlies van biodiversiteit en ecosystemen wordt door wereldleiders in de top 10 geplaatst van impactvolle risico’s. Maar doen ze er iets aan? In ons land neemt de biodiversiteit harder af dan in andere landen in Europa en de rest van de wereld. De biodiversiteit daalde van ongeveer 40 procent in 1900 tot ongeveer 15 procent in 2010 (Balans van de leefomgeving, 2014), ook in het agrarisch gebied (CBS, 2020). De belangrijkste oorzaken van verlies aan leefgebied komt door intensieve landbouw, verstedelijking en versnippering van ecosystemen. Laten wij beginnen met minder bestrating in de tuin en sedumdaken. Kan de gemeente ook de circa 50 bushokjes voorzien van sedumdaken, zoals in Utrecht? (Bron: Whitepaper GinkelGroep)