Algeheel vuurwerkverbod?

18 november 2022

Er is geen landelijk verbod op vuurwerk tijdens de jaarwisseling, ondanks het verhoogde ziekhuisbezoek in die periode. Want de lobby van de winkeliers die vuurwerk verkopen en de liefhebbers van knallen en gekleurde spetters in de lucht, is sterker dan die van de spijtoptanten die nu een hand of oog moeten missen. Er komt wel geleidelijk beweging: er komen vuurwerkvrije zones en straten. Bureau Moventem deed onderzoek voor de gemeente Gooise Meren. 39% wil de vuurwerktraditie in standhouden, 57% zegt nee en 4% weet het niet. 60% kan zich vinden in de maatregelen die de gemeente heeft genomen, terwijl slechts de helft van onze bewoners weet waar die vuurwerkvrije zones zich bevinden. Toch vindt 84% het (heel) goed dat die vuurwerkvrije zones er zijn. In ieder geval bij dierenasiels, manege en woonzorgcentra. Drie jaar geleden diende de PvdA al een motie in, waarin zij om een algemeen vuurwerkverbod vroegen. Desnoods dan één vuurwerkshow in Gooise Meren of anders één in elke kern. Zo kunnen onze inwoners genieten van het vuurwerk en blijft de traditie behouden.