Agnes Jongerius neemt afscheid

26 september 2023

Agnes Jongerius, Europarlementariër voor #PvdA, neemt afscheid van 35 jaar publieke dienst (25 jaar FNV, 10 jaar Europees Parlement). Zij bereikte na lang onderhandelen een Europese richtlijn die onder meer stelt dat het minimumloon 60 procent van het doorsneeloon moet zijn. Dit zou voor ons land betekenen een loon van bijna 16 euro per uur. Daar zitten we nu nog ver van af. Ook kreeg Jongerius de richtlijn erdoorheen voor ‘passende arbeidsbescherming’ van Europeanen uit arme, meestal Oost-Europese, lidstaten. Want zij is tegen uitbuiting door West-Europese werkgevers. “Vervolging van overtreders is een kwestie van willen: in België zijn ze daar heel effectief in, Nederlandse kabinetten hebben het goeddeels laten liggen. En als je het ene gat in de wetgeving dicht, vinden bemiddelaars wel een nieuw gat, bieden ze bijvoorbeeld slachthuismedewerkers aan als zzp’er,” zegt Jongerius in de Volkskrant (23 sept). Ze hoopt dat de afschuwelijke loonkloof aangepakt wordt, “dat is zo oneerlijk. (…) Vraag andere vrouwen om hulp als je vooruit wil, wees altijd bereid te helpen als iemand jou om hulp vraagt. En blijf de humor van dingen inzien.”