Afnemende solidariteit in ons land

24 september 2021

Als je een keer iets aan een goed doel geeft, zit je in hun systeem en blijf je benaderd worden. Zo vallen maandelijks brochures in de bus, magazines met informatie en daarbij zit altijd een acceptgiro. Ze komen meestal eind van de week met een piek in de vierde week van de maand als de salarissen en uitkeringen overgemaakt worden. Is dit geen zonde van al dat papier, terwijl er nu een tekort aan papier is? Veel van die goede doelen horen in ons land niet te hoeven bedelen, want daar zou onze regering voor moeten zorgen. Dat heet solidariteit. Het lijkt erop dat we steeds minder solidair zijn. We gaan Amerika achterna, waar men al eeuwen (sinds de inheemse bevolking geminimaliseerd is) veel individualistischer is dan bij ons. De PvdA staat voor solidariteit, een belangrijke pijler van de sociaaldemocratie. Het vertrouwen in de politiek moet terug, al blijft dat lastig met iemand aan de top die geen actieve herinnering aan leugens heeft.