Abortus is een vrouwenrecht

8 november 2023

Wat heeft abortus met de aankomende verkiezingen te maken? Een partij die bij mensen van PvdA en GroenLinks vaak hoog scoort als je de stemwijzer invult, is de ChristenUnie. Waar staat die partij onder andere voor? In hun partijprogramma kan je lezen dat zij zich altijd hebben verzet tegen de Nederlandse abortuspraktijk, die volgens hen indruist tegen één van onze meest elementaire waarden: de beschermwaardigheid van het menselijk leven. Want In 2022 werden in totaal 35.606 zwangerschapsafbrekingen uitgevoerd, waarvan 3.258 behandelingen bij buitenlandse vrouwen. Daarom organiseert de ChristenUnie samen met de SGP elk jaar de ‘Week van het Leven’, want het ongeboren kind heeft bescherming nodig, net zoals de vrouwen die onbedoeld zwanger zijn. Maar deze partijen vergeten dat abortus onderdeel is  van het zelfbeschikkingsrecht en sinds 1981 is dit vastgelegd in de ‘Wet afbreking zwangerschap’. Juist door goede seksuele voorlichting op scholen en toegang tot anticonceptiemiddelen behoort Nederland tot de landen met het laagst aantal abortussen. Denk daar nog even aan als u in het stemhokje staat. Want abortus is een vrouwenrecht waar niet aan getornd mag worden.