Aanpak van armoede en schulden

26 januari 2022

Hoewel de gemiddelde vraagprijs voor een huis in Gooise Meren inmiddels is gestegen naar zes ton, zijn er toch gezinnen in armoede. In onze gemeente is het gemiddeld inkomen €36.500. Daarmee staan we op de vijfde plaats van alle Noord-Hollandse gemeenten. Toch balanceren ook in Gooise Meren mensen op het randje van armoede. Door een onzeker inkomen, snel stijgende huur en duurdere boodschappen liggen betalingsproblemen en schulden op de loer. Het gevolg is dat steeds vaker mensen een beroep moeten doen op de voedselbank. Mensen met  financiële problemen ervaren stress en zijn vaak minder gelukkig. Hun relatie en gezin lijden eronder, men krijgt psychische problemen, gezondheidsklachten of raakt verslaafd. Boetes stapelen zich op, waardoor mensen met schulden steeds meer klem komen te zitten. Het is tijd voor een alternatief dat uitgaat van vertrouwen in plaats van wantrouwen. We geloven dat het bieden van perspectief en ruimte mensen in armoede de grootste kans biedt om samen met anderen tot de beste oplossing te komen. Dan is echte vooruitgang mogelijk, ook als je in de schulden zit. Dan verdien je een arm om de schouder en geen trap na.