Gooise Meren kan nog groener

8 april 2021

‘De aarde warmt op, ons klimaat verandert. Dat zet de zekerheid van ons bestaan op het spel. Duurzaamheid is bestaanszekerheid in de toekomst. We moeten dit probleem oplossen en we hebben haast.’ Dit staat in het verkiezingsprogramma van de PvdA. Daar sluiten de inspirerende groene pagina’s op de website van onze gemeente goed bij aan. Hier kun je zien hoe je je tuin of balkon groener en klimaatbestendiger maakt. Natuurlijk gaat het over tegels eruit en regenwateropvang, maar je vindt er ook tips over planten die minder dorstig zijn, hoe je schaduw creëert waardoor je huis koeler blijft, en wat de waarde is van een sedumdak (houdt ondermeer je zonnepanelen koel waardoor ze meer produceren). En heb je plek? Plant een boom! Een gezonde boom heeft het vermogen van zo’n 10 airco’s, legt stikstofdioxide en fijnstof vast van circa 10.000 autokilometers en kan tot 8000 liter water bergen. Steeds meer gemeenten geven subsidie voor een sedumdak; waarom de gemeente Gooise Meren nog niet? (Bron: WattNu, energiecoöperatie Gooise) Meren)