Wonen we in een inclusief Nederland?

8 oktober 2023

Inclusief betekent ‘met inbegrip van -‘. Maar tegenwoordig verstaan we er veel meer onder. Een #inclusieve samenleving is een open samenleving waar iedereen bij hoort ondanks verschillen. Onze Rijksoverheid schreef in 2020 een beleidsnota van 106 pagina’s ‘Naar een inclusieve samenleving (in ons land niemand aan de kant)’. Maar burgers van Aruba, Curaçao en Sint Maarten die naar ons land migreren, voelen zich vaak behandeld als tweederangsburgers. Dit blijkt uit een onderzoek van Kennisplatform Inclusief Samenleven (KIS). Ondanks dat ze de Nederlandse nationaliteit hebben, ervaren ze niet altijd gelijkwaardig te zijn. Ze lopen vast in procedures en regels die elkaar tegenspreken rond wonen, verzekeren en uitkeringen. Dat ondergingen ook meer dan 60.000 slachtoffers van de toeslagenaffaire, van wie de meesten een migratieachtergrond hebben. De Caribische Nederlanders worden onvoldoende geïnformeerd over hun rechten en worden niet tijdig geholpen. Geïnterviewden geven aan dat ze discriminatie en racisme ervaren doordat ze anders worden behandeld vanwege hun huidskleur en hun afkomst. Ze krijgen geen concrete antwoorden van de gemeenten waarom ze niet in aanmerking komen voor sociale voorzieningen. Hopelijk gaat dit in Gooise Meren anders.