Zonder crisis geen vooruitgang

5 juli 2023

Vorige maand organiseerde de Hogeschool Utrecht een congres ‘HU Tech in de Spotlights’ in het Institute for Design & Engineering (IDE). Een van de sprekers was Jan Rotmans, hoogleraar transitiekunde, die in 2021 het boek ‘Omarm de Chaos’ uitbracht. Hij eindigde zijn spreekbeurt met een citaat van Theodore Roosevelt. “Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man/vrouw die in de arena gaat staan, die fouten maakt en tekortschiet, maar toch probeert iets te bereiken. Die zich met grote toewijding helemaal geeft voor de goede zaak. Die, als het meezit, de triomf van succes proeft, en die, als het tegenzit, en hij/zij faalt, in elk geval grote moed heeft getoond.” Dit stond op de laatste van zijn 52 slides, die de moeite waard zijn om ook zonder zijn commentaar te bekijken. Enkele van zijn beweringen: 2/3 van de boeren gebruikt nog pesticiden; de diepste oorzaak van de crisis is disbalans tussen mensen en natuur; we zitten in een morele crisis (hebzucht en egoïsme). Toch beweert Rotmans dat we crises nodig hebben, anders komen we niet in beweging.