Hoe komt ’t dat er in de achterstandswijken minder animo is om zich te laten inenten tegen corona? Dat komt omdat men negatieve berichtgeving beter onthoudt dan positieve. Dus dat één op de – ik weet niet hoeveel – mensen trombose kunnen krijgen, wordt beter onthouden dan dat 99,zoveel procent die dat niet krijgt. Dit vernam ik in een webinar van Jakop Rigter over Het bevorderen van psychologische zelfkennis op het voortgezet onderwijs. Hij gaf ook een voorbeeld uit 2016 toen aan 27.000 mensen verdeeld over 40 landen gevraagd werd het aantal moslims in hun land te schatten. Er was in die tijd veel aandacht voor de terroristische aanslagen, wat gekoppeld werd aan de Islam. In Frankrijk werd 31% geschat, terwijl het in werkelijkheid om 7,5% ging. In Nederland schatte men het aantal ook vier keer zo hoog, namelijk 19%, terwijl het toen 5% was. Tijdens het presidentschap van Trump, die de grenzen wilde dichtgooien voor inwoners uit sommige moslimlanden, schatte men 17% in de USA, maar in werkelijkheid was het nog geen 1% moslim. Dit komt omdat we negatieve gebeurtenissen of informatie of ‘framing’ beter onthouden dan positieve. Daarom pleit Rigter voor het vak psychologie in het voortgezet onderwijs.