Democratisch tot in de kern

24 januari 2018

De gemeenteraadsverkiezingen komen er aan. Partijen maken zich op om hun programma’s te presenteren. Ook de Partij van de Arbeid. Met als titel “Sociaal tot in de kern”. Gevolgd door weldoordachte plannen voor de inwoners in de vier kernen van Gooise Meren.

Het schrijven van het verkiezingsprogramma van de PvdA was een intensief proces van raadplegen, opstellen, bijstellen en uiteindelijk vaststellen. Tot en met de algemene ledenvergadering van 21 jl. maakten PvdA-leden van de mogelijkheid gebruik om nieuwe punten aan te dragen of teksten bij te stellen. Zo gaat dat in een democratische vereniging.

Dat klinkt als normaal, maar ik kan u verzekeren dat niet alle partijen die in Gooise Meren aan de verkiezingen deelnemen zo intensief de mogelijkheid bieden aan hun leden het verkiezingsprogramma vast te stellen. Zo zijn er partijen die geen leden kennen en waar een klein groepje vaststelt wat er in het verkiezingsprogramma moet komen staan. Vaak populistisch en gericht op een deelbelang. Een programma zonder last van allerlei inspraak.

De Pvda staat daar anders in. Vindt dat wie deelneemt aan het democratisch proces van gemeenteraadsverkiezingen, zelf de toets moet doorstaan van intern democratisch handelen. Wie dat niet kan, wie niet kan aantonen dat de kandidatenlijst en verkiezingsprogramma via een volwaardig democratisch proces tot stand is gekomen, maakt gebruik van de democratie zonder haar zelf in de praktijk te brengen. Dat maakt zo’n partij ongeloofwaardig.

De PvdA is klaar om de verkiezingsstrijd aan te gaan. Sociaal tot in de kern. Democratisch tot in de kern.

Waar ben je naar op zoek?